Concerthistorie


Officium Defunctorum 1605 | Victoria’s zwanenzang vocaal en instrumentaal uitgevoerd door Capella Sine Nomine en het het Haags Viola da Gamba consort. Dit schitterende zes stemmige werk stond hoog op het verlanglijstje en was de reden voor het oprichten van Capella. Twee keer hebben we het uitgevoerd. Eén keer in Schiedam en één keer in Den Haag. Dit hoogtepunt uit de renaissance werd afgezet tegen drie fantastische motetten uit de romantiek: Denn er hat seinen Engeln befohlen über dir van Mendelssohn, Rheinbergers Abendlied en het Ave Maria van Bruckner.

Hail Gladdening Light | Romantiek uit West-Europa. Vertrekpunt in dit programma is de Cantus Missae van Rheinberger. Deze door renaissance polyfonie geïnspireerde, maar hoogromantische dubbelkorige mis is een waar staaltje van artistiek meesterschap. Met Bruckners Locus iste blijven we nog even in Duitsland om vervolgens in Nederland te belanden met het Salve Regina van Anton Verhey. Uit Frankrijk horen we de Quatre motets van Duruflé. Vervolgens steken we over naar Engeland en horen we het acht stemmige Ave Maria van Holst voor dubbel vrouwenkoor, There is an old belief van Parry en tot slot het dubbelkorige Hail gladdening light van Charles Wood.

Cum Jubilo | Dit keer zijn het alleen de heren van Capella Sine Nomine die zingen. Samen met Bert den Hertog zijn we te horen tijdens het eerste internationale orgelfestival in de Haagse Elandstraatkerk. Zowel de akoestiek van de kerk als de dispositie van het orgel zijn optimaal toegerust voor dit soms feestelijke en soms mystieke meesterwerk van Duruflé.

Colourful Compositions | Vaughan Williams – Mass in G minor, Grieg – Fire Salmer, Poulenc – Salve Regina, Messiaen – O Sacrum Convivium, Barber – Agnus Dei. Als er één verbindende factor is tussen de composities die dit keer op het programma staan bij Capella Sine Nomine is het de geheel eigen wijze waarmee de verschillende componisten met de hen kenmerkende harmonieën sfeer en kleur in hun werk wisten aan te brengen. Composities uit Engeland, Noorwegen, Frankrijk en Amerika met de voor elk van die landen karakteristieke sferen. Maar het gaat verder dan dat. Van elke componist die op dit programma staat kan gezegd worden dat hij een geheel eigen klanktaal heeft ontwikkeld. Een kleurrijke en beeldende klanktaal die, verbonden met elementen uit het verleden zoals het gregoriaans of de volksmuziek, voortdurend voor verrassende momenten zorgt en de luisteraar naar verschillende plaatsen zal brengen…

There’s something about Mary | Victoria – Missa Alma redemptoris mater, Sweelinck – Regina coeli, Rheinberger – Ave Regina, Grieg – Ave maris stella, Britten – Hymn to the virgin, Dresden – Assumpta est, Diepenbrock – Stabat mater speciosa.  Van oudsher is Maria een belangrijke inspiratiebron geweest voor dichters en componisten. Het heeft geleid tot een keur van werken: mystiek, troostrijk, groots, intiem, gebeden, jubelzangen, lofzangen etcetera. Op het programma vinden we werken uit alle plaatsen en tijden. Uit de renaissance horen we muziek van Sweelinck en Victoria. Beide werken behoren tot het beste wat deze componisten ons hebben nagelaten. Uit de romantiek horen we werken van Grieg, Rheinberger en Diepenbrock. Vooral het harmonisch complexe en zelden gehoorde Stabat Mater van Diepenbrock valt op door zijn bijzonderheid. Matthijs Vermeulen schreef hierover al: Het is stralend van miniatuur, antiek van piëteit, modern van verlangend en onrustig sensitivisme. Ten slotte horen we uit de 20e eeuw werken van Sem Dresden en Gorecki. Opvallend is hierbij hoe beide componisten nastreefden eenzelfde mystieke sfeer op te roepen maar hierbij op ’t oor diametraal tegenover elkaar staande middelen hebben gebruikt.

Oh when the saints | Canis – Ave Sanctissima Maria, De Monte – Hodie Dilectissimi, Omnium Sanctorum, Philips – Cantabant Sancti, Pearsall – Tu Es Petrus, Stanford – Ye Holy Angels Bright, Poulenc – Quatre Petites Prières De Saint François, Harris – Faire Is The Heav’n & Bring Us, O Lord.  Bij dit project zongen we een programma dat z’n oorsprong vindt in het feest van Allerheiligen. Op ’t programma stonden composities die direct voor deze gelegenheid zijn gecomponeerd én werken met teksten van en over heiligen. De concerten werden gegeven in de Onze Lieve Vrouw Hemelvaartkerk in Den Haag, de Wilibrorduskerk in Utrecht en de Onze Lieve Vrouwekerk in Geervliet.

What’s in a name? | Capella Sine Nomine. Voor een koor met deze naam, of eigenlijk zonder naam, is de stap naar Shakespeare niet een hele grote. Hij schreef immers: “What’s in a name? That which we call a rose by any other name would smell as sweet…”. Deze beroemde zinnen waren de inspiratie voor het samenstellen van het programma bestaande uit Shakespeare songs, composities op namen én een mis mèt en tegelijkertijd zónder naam. Sommige werken zijn mysterieus, andere luchtig en sommige grappig. Bijzonder om te zeggen is dat Aart de Kort voor dit programma zijn Missa cum Nomine heeft aangevuld met een speciaal voor ons gecomponeerd Credo. Wij zijn hem hier zeer dankbaar voor en we hopen dat we deze compositie naar de wens van de componist kunnen uitvoeren!

Songs of Farewell | Dit keer hebben we weer een bijzonder programma samengesteld, waarin het afscheid van het leven centraal staat. Zo zingen wij de Songs of Farewell van Charles H. H. Parry, Seele, Vergiss Sie Nicht van Peter Cornelius en het Requiem van Herbert Howells. Deze drie werken behoren niet alleen tot de hoogtepunten uit de oeuvres van de componisten, maar ook tot de hoogtepunten van de koorliteratuur! Daarnaast zingen we het al even bijzondere als onbekende madrigaal Egidius, Waar Bestu Bleven van de hand van J. Nieland. Het wordt een troostrijk concert, waarbij de componisten ons een kijkje in de hemel geven.

ISOF | Het jaar 2017 wordt een bijzonder jaar voor de Nederlandse muziek. Het is dan 125 jaar geleden dat Hendrik Andriessen geboren werd en exact een eeuw terug dat Albert de Klerk ter wereld kwam. Om dit jubileum te vieren is Capella Sine Nomine uitgenodigd om te zingen bij één van de concerten van het Internationaal Symfonisch Orgel Festival in Den Haag! In samenwerking met organist Bert den Hertog zullen we een geweldig programma zingen met natuurlijk alleen muziek van Andriessen en de Klerk! Het concert vindt plaats op zondag 25 juni 2017 in de Elandstraatkerk in Den Haag. Het is fijn om deze muziek nog een keer uitvoeren, dus zingen we hetzelfde programma ook in de Bonaventura in Woerden op vrijdag 23 juni 2017.

Yes, Bach Again! | is een programma met oude en nieuwe muziek. De hoofdmoot van het programma bestaat uit drie motetten van Johann Sebastian Bach, met het motet Jesu, meine Freude als middelpunt. Daaromheen gedrapeerd zijn werken te horen van eigentijdse componisten zoals Knut Nystedt, Eric Whitacre en Randall Thompson. Door de volgorde van de werken ontstaat er een muzikale Spiegel im Spiegel.

Soothing Sounds | is een programma met soms spannende, soms verstilde maar bovenal troostende muziek. De luisteraar wordt meegenomen op een reis langs bekende en minder bekende componisten, die elk op hun eigen manier de rust en de stilte in hun composities hebben weten te verklanken.

Mystical Songsbestaat uit composities van Herbert Howells (1892-1983), Edward Bairstow (1874-1946), Healey Willan (1880-1963) en John Rutter (1945), allevier componisten die in Engeland zijn geboren. Willan vertrok in 1913 naar Canada om daar uit te groeien tot één van de meest vooraanstaande componisten die het land heeft gekend. De andere drie hebben hun hele leven gewerkt in Engeland.